Pada zaman sekarang, ramai orang-orang muda merasa sukar untuk memiliki sebuah rumah kerana harga rumah sekarang agak mahal. Artikel ini akan mengajar orang-orang muda untuk mampu milik sebuah rumah di Malaysia.

Sebenarnya, pemaju-pemaju rumah Malaysia membuat projek rumah mampu milik untuk semua pasaran yang ingin memiliki sebuah rumah. 

Biasanya ada dua sebab seseorang membeli rumah, untuk pelaburan atau sebagai tempat tinggal. Tips untuk beli rumah ialah lokasi yang strategik seperti dekat balai polis, hospital, pasar raya, pengangkutan awam dan sebagainya. Ini kerana kemudahan di kawasan sekitar perumahan ialah paling penting untuk kebanyakan orang. 

Pinjaman Bank Untuk Membeli Rumah Di Malaysia

Sesiapa yang ingin membeli rumah pertama akan mendapat 90% pinjaman perumahan dari bank-bank di Malaysia. Contohnya, jika harga rumah adalah RM 300 000, pinjaman dari bank ialah RM 270 000. Oleh itu, anda perlu buat bayaran pendahuluan sebanyak RM 30 000. Tetapi membeli sebuah rumah ada lagi kos-kos yang kena kiraan seperti S&P perumahan, yuran peguam, pengubahsuaian rumah dan lain-lain.

Dalam undang-undang Shariah, orang-orang Islam boleh dapat pinjaman islamik untuk membeli barang-barang seperti kereta, rumah, komoditi dan sebagainya. Oleh itu, orang muda boleh memilih yang mana pinjaman lebih sesuai untuk diri sendiri.

Jenis-Jenis Pinjaman Perumahan Bank Di Malaysia

Bank-bank ada banyak pilihan pinjaman untuk dapat keuntungan. Pinjaman peribadi adalah wang-wang yang diberi sekaligus oleh bank. Oleh itu, bank akan mengutip bayaran balik pada setiap bulan sampai pinjaman dibayar penuh.

Pinjaman ini berfaedah untuk orang yang beli rumah pertama di Malaysia. Membayar pinjaman mengambil masa yang lama untuk pembeli rumah kali pertama tetapi ia adalah pembiayaan yang lebih baik untuk pembiayaan jangka panjang dan jangka pendek

Dengan pinjaman bank ia benar-benar memberi peluang kepada seseorang untuk membeli hartanah terutama untuk golongan muda. Selain itu, ia membolehkan seseorang memanjangkan pinjaman yang menjadikannya lebih murah untuk membayar balik bank.

Perkara Yang Perlu Anda Ketahui Ketika Membeli Rumah

Perkara pertama adalah orang ramai mesti tahu bagaimana untuk cara kira loan rumah. 

Oleh itu, ia membolehkan seseorang menguruskan kewangan dengan lebih baik. Ini juga, memberi seseorang untuk menetapkan belanjawan mengenai jenis harta untuk membeli yang merupakan pembiayaan yang baik.

Salah satu perkara yang paling penting, ialah seseorang mesti tahu cara menggunakannya kalkulator loan rumah. Ini membolehkan orang itu untuk merancang berapa lama pinjaman itu diambil dari bank. Lebih-lebih lagi, ia membolehkan untuk memilih bank yang menawarkan faedah yang terbaik.

Apabila merancang untuk membeli rumah, seseorang mesti tahu anggaran untuk membayar balik bank dan harga rumah. Selain itu, tips beli rumah mampu milik adalah pembiayaan yang lebih baik untuk pembeli rumah kali pertama.

Ini kerana, ia memberi seseorang wang tambahan untuk melakukan renovasi rumah. Selain itu, menyewa rumah adalah satu cara yang baik untuk menjana pendapatan kerana anak-anak muda tidak perlu tinggal di rumah kecuali yang mempunyai keluarga. Rumah pertama untuk anak muda adalah lebih baik untuk melakukan pelaburan berbanding tinggal.

Pengeluaran KWSP Untuk Membeli Rumah

Bagi sesetengah orang yang lebih tua yang ingin membeli rumah, sudah tentu pengeluaran kwsp untuk beli rumah merupakan perkara biasa. Ramai orang yang lebih tua layak mendapat pinjaman dari bank kerana faktor usia.

Menggunakan KWSP memberi peluang kepada orang tua untuk membeli rumah. Oleh itu, adalah disyorkan untuk orang tua untuk membeli rumah untuk pelaburan semasa tinggal atau menyewa rumah kini dan tinggal di rumah baru. Ini memberi orang yang lebih tua pendapatan pasif untuk tujuan masa depan.